Sinds een aantal jaar kun je er als website-bouwer eigenlijk niet meer omheen. Websites moeten geschikt zijn voor mobiele apparaten en gebruiksvriendelijk en snel toegankelijk zijn. Vooral op dit laatste punt zal Google in de toekomst kritischer zijn in haar beoordeling. Het resultaat? Hoe sneller je website laadt, hoe groter de kans op een hogere ranking in de Google zoekresultaten.

Veilig en snel internet

Google maakt zich al tijden sterk voor een veilig en snel internet. In 2010 maakte Google bekend dat ze de laadsnelheid van een webpagina gaan meenemen in hun algoritme. Om ontwikkelaars hiermee te helpen, zijn er een aantal instrumenten gemaakt om websites mee te scannen en te optimaliseren. Eén van die tools is Pagespeed. Door de URL van je website in te vullen, zie je op welke punten je website goed scoort en op welke minder. Zo zie je onder andere of de gebruikte afbeeldingen geoptimaliseerd zijn, hoe snel de server reageert waarop je de website host en of er geen onnodige javascripts worden ingeladen voordat er relevante content wordt geserveerd. De uitkomsten van de scan worden netjes weergegeven met een cijfer en de nodige uitleg. Krijg je een onvoldoende? Dan is er werk aan de winkel!

Snelheid bepalend

De reden van deze punten is dat Google vindt dat gebruikers zo snel mogelijk bij relevante informatie moeten komen. En geef ze eens ongelijk. Waarom maak je anders een website? In november van 2016 publiceerde Google een bericht waarin ze aangaven dat ze in de nabije toekomst de laadsnelheid niet alleen maar ‘meenemen’ in hun algoritme, maar dat deze bepalend gaat worden voor de positie in de zoekresultaten op alle apparaten.

Dan wil je natuurlijk weten hoe je dit kan doen. In dit artikel kan ik natuurlijk niet alle ins en outs uitleggen, maar ik kan je wel een beetje op weg helpen.

1. Gebruik een snelle server.
Beknibbel niet op hosting maar kies voor een hosting die werkt. Het klinkt als een cliché, maar het is te vaak een ondergeschoven kindje. Zorg dat de gekozen server minimaal een SSD bevat met NGINX of Litespeed. Heb je een kleine website? Dan kun je prima de shared-hosting gebruiken van partijen als bijv. TransIP.

2. Optimaliseer afbeeldingen
Even een foto van 3MB uploaden voor een nieuws-artikel… het gebeurd. Zorg dat je de afbeeldingen op maat maakt voor de plek waar ze moeten komen te staan en sla ze op met genoeg compressie in bijv. Photoshop, Sketch of Tinyjpg.

3. Browser caching gebruiken
Laat browsers bepaalde zaken van je website in het tijdelijke geheugen opslaan. Op deze manier hoeven terugkerende bezoekers niet telkens de hele website weer opnieuw te downloaden.

4. CSS en Javascript boven de vouw verwijderen.
Content is key. Dat vindt Google. En nog belangrijker: dat vinden je gebruikers ook. Zorg er daarom voor dat eerst de content wordt geladen boven ‘de vouw’ van een pagina om vervolgens pas de css en Javascript in te laden. Hierdoor kunnen gebruikers sneller de content tot zich nemen.

5. Minimaliseer je HTML, CSS en Javascript
Zoals de titel het zegt. Optimaliseer de bestanden zodat ze zo min mogelijk ruimte in beslag nemen. Elke KB is meegenomen!

Meer informatie over optimalisaties kun je altijd vinden op de pagina van PageSpeed Insights.

Vragen of hulp nodig?

Heb je vragen of wil je graag weten of wij je kunnen helpen bij het optimaliseren van je website? Neem vrijblijvend contact op. We kunnen bij je langskomen, geven je tips of kunnen je website grondig optimaliseren.